:: امیر یاوندحسنی ::

روزنوشت‌‌هایی در زمینه‌: فناوری اطلاعات، گرافیک، طراحی وب

روزنوشت‌‌هایی در زمینه‌: فناوری اطلاعات، گرافیک، طراحی وب

ویژه های وبلاگ
خبرنامه وبلاگ

آدرس ایمیلتان را وارد کنید:

شبکه های اجتماعی
تائيديه پرداخت با Payline

چهره‌بلاگ را بشناسیم!

شنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۲، ۰۱:۴۷ ق.ظ

سلام به همه دوستای گل و دوست داشتنی خودم؛ قبل از هرچیز باید 16 شهریور، روز وبلاگستان پارسی رو به همتون تبریک بگم. به همین مناسبت تصمیم گرفتم تا یکی از سایت‌هایی که زحمت می‌کشه تا این وبلاگستان پارسی رو تعالی ببخشه رو بهتون معرفی کنم. البته خودم هم تازه باهاشون آشنا شدم و وقتی صفحه "درباره ما" این سایت رو خوندم کلی به آینده وبلاگ‌نویسی امیدوار شدم.

چهره‌بلاگ آمده است تا شوری دوباره در جمع وبلاگ‌نویسان به پا کند. آمده است تا محتوای وب فارسی را ارزش‌گذاری کند. آمده است تا روی دست «الکسای بیگانه» بزند! آمده است تا معیار‌ها را تغییر بدهد؛ آمده است تا رتبه بندی‌ها را ارزشی کند؛  (اغراق نمی‌کنم!!!)

چهره‌بلاگ فعالیت خود را از سال 89 با برگزاری جشنواره "چهره برتر وبلاگ‌نویس" آغاز کرده و اکنون که اندوخته‌ی تجربه ای دوساله را در کارنامه فعالیت‌هایش دارد، امیدوار است بتواند گام مهمی در این زمینه، رو به جلو بردارد. چهره بلاگ تارنماهای شرکت کننده را به صورت موضوعی و استانی طبقه‌بندی می‌کند تا همزمان هم فعالیت‌های سایت‌های با موضوعات هم‌محور در کنار هم ارزیابی شود و هم فعالیت‌های کاربران یک استان و یک شهر خاص قابل تشخیص باشد و اگر نقطه قوت یا ضعفی در این زمینه دیده شد هرچه سریع‌تر راه‌حلی اتخاذ شود که این نشان از هوشمندی بانیان چهره‌بلاگ دارد. موضوع دیگر اینکه در چهره بلاگ خود شما تصمیم می‌گیرید که کدام وبلاگ ارزشمندتر است. شاید همین موضوع است که چهره‌بلاگ را دوست‌داشتنی‌تر کرده است. اینکه خودمان چهره برتر را انتخاب می‌کنیم. اصلا شعار چهره‌بلاگ هم همین است: "چهره ات را انتخاب کن!" (البته در مراحل بالاتر داوری‌هایی از هیئت‌های داوری متشکل از برگزیدگان دوره‌های قبل برای ارزیابی‌های نهایی صورت می‌گیرد تا بهترین‌ها چهره شوند و این پروسه کاملا منطقی است.)

شما با عضویت رایگان در چهره‌بلاگ که روندی کاملا روتین و ساده دارد (به قول معروف 2سوته!!!) به یک پنل شخصی دسترسی پیدامی‌کنید تا بتوانید از داخل آن چهره‌های خودتان را انتخاب کنید. چهره‌های شما (همان وبلاگ‌ها) از دو نظر محتوا و مباحث فنی (گرافیک، بهینه سازی و ...) قابل ارزیابی هستند.

همان‌طور که خود چهره‌بلاگ هم در معرفی خود بیان کرده است، بررسی یک تارنما از لحاظ فنی بسیار ساده‌تر از بررسی آن از لحاظ محتوایی است. چرا که مسائل فنی از یک اصول ثابت و مشخص پیروی می‌کنند؛ حال آنکه بررسی محتوا، آن‌هم در سطح وبلاگستان پارسی کاریست بس دشوار که از عهده گروهی اندک خارج است. بنابراین اینجاست که ایده «جمع‌سپاری» چهره‌بلاگ ارزش خود را نمایان می‌سازد. بهتر است «جمع‌سپاری» را از زبان چهره‌بلاگ نقل کنم:

جمع‌سپاری (Crowdsourcing) به معنای روشی است که طی آن، انجام فعالیتی که در شرایط سنتی توسط یک کارمند و یا پیمانکار انجام می‌شد، هم‌اکنون به یک جمع یا شبکه ناشناخته و عموما بزرگی از افراد، به صورت فراخوان عمومی سپرده می‌شود.

به دیگر سخن جمع‌سپاری نوعی برون‌سپاری است ولی نه به شرکت‌ها یا سازمان‌های خاص. بلکه به افرادی وسیع از طریق فراخوان عمومی که اغلب بر بستر اینترنت تعریف شده است.

تعریف علمی جمع‌سپاری در منابع مختلف به این صورت بیان شده است: «جمع‌سپاری عمل انتخاب فعالیتی که قبلا توسط یک کارمند انجام می‌شده‌است و ارجاع آن به یک گروه بزرگ و تعریف نشده از افراد خارج سازمان در طی یک فراخوان عمومی است.»

تفاوت بین جمع‌سپاری و برون‌سپاری در این است که در جمع‌سپاری، واگذاری به یک گروه خاص و یا یک شرکت شناخته شده صورت نمی‌گیرد، بلکه به انبوهی از مشارکت کنندگان ناشناس و طی فرآیند «فراخوان عمومی» انجام می‌شود. با تاکید بر این که مشارکت کنندگان محدود به افراد مجرب و حرفه‌ای نبوده و حضور قشر آماتور نیز ضروری است.

تفاوت دیگر از این قرار است که در جمع‌سپاری بسیاری از مشارکت کنندگان ممکن است تصادفا و به طور همزمان و موازی بر روی یک ارائه مشابه کار کنند که در این میان از بین نتایج حاصله، برترین دستاورد منطبق با نیاز اعلام شده انتخاب می‌شود.

اگر اطلاعات جزئی‌تری از چهره‌بلاگ نیاز دارید می‌توانید در اینجا مطالعه کنید. البته فکر نمی‌کنم چند انتقاد کوچک خاطر مدیران چهره‌بلاگ را از من مکدر کند. و قطعا انتقاد منصفانه سازنده است! انتقادی که به نظرم به چهره‌بلاگ وارد است این است که چهره‌بلاگ اطلاعاتی از امتیازاتی که هر تارنمای ثبت شده در آن بدست آورده است به نمایش نمی‌گذارد تا اگر احیانا وب‌سایتی امتیاز کمی آورد، با بررسی آن به ایرادات احتمالی خود پی ببرد و سعی در رفع آن‌ها بکند. (عکس این قضیه نیز صادق است.) از طرفی دیگر این امر باعث ایجاد رقابتی سالم و ارزشمند میان وب‌نویسان پارسی می‌شود که بسیار شورانگیز و لذت‌بخش است. و همین شور و اشتیاق، موتور محرک وب پارسی خواهد بود. دیگر اینکه کاش امکانی نظیر آن‌چه در جشنواره بزرگان وب فراهم شده بود در اختیار وب‌سایت داران قرار داده می‌شد تا علاوه بر چهره‌بلاگ از طریق وب‌سایت خود نیز، از مخاطبان و همکارانشان رأی‌گیری به عمل می‌آوردند. این کار باعث ‌می‌شد که چهره‌بلاگ، سریع‌تر شناسایی و حیطه فعالیتش وسیع‌تر شود. با این حال فکر‌ می‌کنم حرکت چهره‌بلاگ دوست‌داشتنی و شایسته تقدیر است. مخصوصا در این روز‌هایی که وبلاگستان پارسی در سایه سنگین شبکه‌های اجتماعی درحال فراموشی است. در پایان امیدوارم که تلاش‌ گروه‌هایی که در قالب‌هایی نظیر چهره‌بلاگ فعالیت می‌کنند روزبه روز بیشتر و مثمر به ثمرتر واقع شود و این قبیل اقدامات مسلما به نفع جمعیت وبلاگستان پارسی است.

اگر این مطلب را می‌پسندید آن‌را در گوگل محبوب کنید:

۹۲/۰۶/۱۶

نظرات  (۱)

۱۹ مهر ۹۲ ، ۱۰:۵۰ محمد جواد
سایت خوبیه .
توش ثبت نام کردم . ببینیم چهره میشیم یا نه :D
پاسخ:
سلام.
شما همین الانشم برای من چهره‌ای!!!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی