:: امیر یاوندحسنی ::

روزنوشت‌‌هایی در زمینه‌: فناوری اطلاعات، گرافیک، طراحی وب

روزنوشت‌‌هایی در زمینه‌: فناوری اطلاعات، گرافیک، طراحی وب

ویژه های وبلاگ
خبرنامه وبلاگ

آدرس ایمیلتان را وارد کنید:

شبکه های اجتماعی
تائيديه پرداخت با Payline

تکنولوژی NFC و نحوه کار با آن

پنجشنبه, ۷ فروردين ۱۳۹۳، ۰۵:۳۲ ب.ظ
تکنولوژی NFC

NFC چیست؟

ارتباط از فاصله نزدیک یا به عبارت لاتین NFC مخفف کلمات Near Field Communication  نام تکنولوژی است که با استفاده از فرکانس بالا و مانند تکنولوژی بلوتوث به صورت بی سیم اطلاعات را بین دو دستگاه که از تکنولوژی NFC پشتیبانی می کنند رد و بدل می کند . حداکثر فاصله بین دستگاه ها در تکنولوژی NFC نباید بیشتر از چند سانتی متر شود . احتمالا تا الان اسم آن به گوشتان خورده و جالبه بدونید که این تکنولوژی به سرعت در حال فراگیر شدن هست و امروزه اکثر گوشی های هوشمند به آن مجهز هستند.

NFC چطور کار می‌کند؟

NFC به معنای «ارتباط میدانی با بُرد کوتاه» است؛ مجموعه‌ای از استانداردها برای تلفن‌های هوشمند یا هر دو دستگاه دیگری که قرار است از طریق نزدیک شدن (فاصله صفر تا پنج سانتی‌متر) با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. این مجموعه استانداردها شبیه ۸۰۲٫۱۱b یا ۸۰۲٫۱۱n برای وای-فای است، یعنی پروتکل‌هایی را برای ارسال و دریافت اطلاعات تنظیم می‌کند.  کاربردهای NFC شامل پرداخت‌های الکترونیک (مثلاً با استفاده از گوگل والت)، تبادل اطلاعات در فاصله‌های کوتاه (مثلاً لمس دو تلفن برای تبادل عکس) و ساده‌سازی راه‌اندازی وای-فای و بلوتوث است. در عین حال، برقراری ارتباط میان یک دستگاه NFC و یک “چیپ NFC بدون منبع انرژی” که به آن tag گفته می‌شود نیز ممکن است.
برای اینکه تلفن هوشمند شما بتواند با دستگاه‌های دارای NFC ارتباط برقرار کند، بایستی از چیپ NFC برخوردار باشد. تکنولوژی NFC بر اساس “شناسایی فرکانس رادیویی” (RFID) ساخته شده که به یک گجت امکان می‌دهد تا به گجتی دیگر امواج رادیویی ارسال کند و پس از شناسایی یکدیگر، عملیات مشخصی بین آنها انجام شود.
دو دستاورد NFC، مصرف انرژی بسیار اندک و امنیت نسبی مناسب است. اگر کسی بخواهد از طریق NFC به دستگاه شما رخنه کند و یا در ارتباط NFC دستگاه شما با یک دستگاه دیگر اخلال به وجود بیاورد، بایستی بسیار به گجت شما نزدیک شود که این کار بدون جلب توجه و مشکوک کردن شما، تقریباً ممکن نیست.

موارد استفاده از NFC

تکنولوژی NFC

- انتقال فایل از طریق NFC
- اشتراک برنامه‌های دلخواه
- اشتراک محتوای وب و دیگر اطلاعات
- اشتراک فایل‌های ویدئویی یوتیوب
- اشتراک اطلاعات تماس
- استفاده از تگ‌های NFC
- امکان خرید از طریق NFC
- و …

NFC در تلفن‌های هوشمند

به نظر می‌رسد که در برخی از موارد، NFC در حقیقت فقط به عنوان چیپ شناسایی کار می‌کند و تبادل داده‌های سنگین از طریق بلوتوث یا وای-فای انجام می‌شود. مثلاً‌ برای ارسال سریع عکس با گلکسی اس ۳ شما ابتدا باید NFC را فعال کنید، بعد دو تلفن سامسونگ را که قابلیت S Beam دارند از ناحیه پشت (محل قرارگیری چیپ NFC) به هم بچسبانید تا همدیگر را شناسایی کنند، و سپس با تأیید لمسیِ شما کار انتقال انجام می‌شود؛ اما از آنجا که برای ارسال فایل از Wi-Fi Direct استفاده می‌شود، می‌توانید دو تلفن را از هم دور کنید و خیال‌تان راحت باشد که ارسال مختل نمی‌شود. اما در مواردی مثل پرداخت الکترونیک، از آنجایی که فقط حجم اندکی داده منتقل می‌شود، کار انتقال می‌تواند از طریق خود چیپ NFC انجام بگیرد.

تکنولوژی NFC

آموزش فعال سازی NFC

شما با استفاده از Android Beam و NFC می توانید به راحتی محتویات دو دستگاه آندرویدی را بین یکدیگر انتقال دهید. به اینصورت:
- قبل از شروع :
شما باید در هر دستگاه، آندروید نسخه ۴ یا همان Ice Cream Sandwich و NFC داشته باشید.
شما می توانید این کار را با رفتن به آدرس Settings > About Phone برای دانستن نسخه آندروید و منو Settings دستگاه برای نگاه کردن به تنظیمات NFC انجام دهید.
- به اشتراک گذاری از طریق Android Beam و NFC
1- با رفتن به آدرس Settings > More > NFC مطمئن شوید که NFC و Andorid Beam در این بخش فعال یا ON شده است.
۲- تا زمانی که هر دو دستگاه روشن هستند به سادگی می توانید اطلاعاتی که به اشتراک گذاشته اید را انتقال دهید.
۳- بایستی دو دستگاه را پشت به پشت هم بصورتی که تقریبا همدیگر را لمس کنند، قرار داد و شما یک لرزش را احساس کنید.
۴- بعد از احساس لرزش یک انیمشن کوچکی در پس زمینه دستگاه نمایش داده می شود که نشان دهنده آن است که محتویات به اشتراک گداشته شده دستگاه شما در حال انتقال می باشد.
۵- در پایان محتویات به اشتراک گذاشته شده دستگاه شما به دستگاه دیگر بارگذاری خواهد شد.

تکنولوژی NFC
به نقل از: tc92.ir

اگر این مطلب را می‌پسندید آن‌را در گوگل محبوب کنید:

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی